Forschungsprojekte am Lehrstuhl für Hubschraubertechnologie

Autonomous Rotorcraft for Extreme Altitudes (AREA)

The research project Autonomous Rotorcraft for Extreme Altitudes (AREA) is devoted to lightweight rotary wing UAVs for applications at high altitudes of up to 9000m, such as search and rescue as well as different types of environmental monitoring. read more

Challenges in AeRoMEchanics (CHARME)

Aeromechanische Phänomene, d.h. aerodynamische Effekte und die sich daraus ergebenden Konsequenzen auf Rotor- oder Hubschraubersystemebene, gehören zu den komplexesten Zusammenhängen, welche die Flugleistung, Flugeigenschaften und den Betrieb eines Hubschraubers bestimmen. Übergeordnetes Ziel des Vorhabens Challenge in AeRoMEchanics (CHARME) ist es daher, die Fähigkeiten, das Wissen und die Mittel zu erlangen, um bereits in der Entwurfsphase des Hubschraubers abgesicherte Designentscheidungen zu treffen, wo dies heute noch nicht möglich ist. weiterlesen

Technologieentwicklung für Koaxiale Ultraleichte Hubschrauber / Coaxial Ultralight Rotorcraft Technology (CURoT)

Koaxiale Rotorkonfigurationen sind neben den klassischen Konfigurationen mit Haupt- und Heckrotor heutzutage meist noch eine Ausnahmeerscheinung. Und dies obwohl nicht nur meist für die Anwendung bei schweren Transporthubschraubern, sondern für beliebige Anwendungen unstreitig Vorteile im Hinblick auf die verbesserte Leistungsaufnahme durch wegfallen des Heckrotors und generell die leichtere Flieg- und Beherrschbarkeit im Vergleich zur Haupt-Heckrotorkonfiguration aufzeigbar sind. Darüber hinaus finden koaxiale Rotorkonfigurationen auch international in letzter Zeit immer mehr Zuspruch, wie beispielsweise an den Forschungsprojekten von Sikorsky gesehen werden kann. weiterlesen

Life-Cycle Bewertung des ökologischen Fußabdrucks von Hubschraubern im Vorentwurf (EcoDraft)

Ziel des Projektes EcoDraft ist die Bewertung von bestehenden und Auslegung von zukünftigen Hubschrauberkonfigurationen im Bezug auf Ökoeffizienz. Neben dem Verbrauch von z.B. Kerosin und den damit verbundenen Emissionen von klimawirksamen Gasen im Flug werden auch u.a. die Faktoren Materialbeschaffung, Produktion und Entsorgung sowie Lärmemissionen mit einbezogen. weiterlesen

Entwicklung eines Drehzahlvariablen Rotorsystems (VARI-SPEED)

Today’s rotorcrafts are operated only with constant rotor speeds. Recent studies show that a variable rotor speed increases the efficiency and extends the flight envelope of rotorcraft. With a variable rotor speed, rotorcraft can be developed and optimized for a whole operational design range and not just only a specific design point. The Technische Universität München (TUM), the Technische Universität Wien (TUW) and the company Zoerkler Gears GmbH & Co KG from Jois, Austria, accepted the challenge to develop variable speed rotor technologies together within the publicly funded project VARI-SPEED. read more

Funktionsintegrative und ressourcenschonende Leichtbaustruktur für die Luftfahrt (InteReSt)

Die Einführung von biologischen Werkstoffen in die Luftfahrt ist ein willkommenes Ziel der Industrie. Das Projekt "InteReSt" soll dies in einer Hubschrauberverkleidung umsetzen. Dabei wird ein repräsentatives Bauteil ausgewählt, welches die Potentiale der Biobauweise aufzeigen soll. Es werden Vorteile hinsichtlich mechanischer und akustischer Dämpfung sowie eine Verbesserung des ökologischen Fußabdrucks erwartet.  Das Gewicht soll dabei nicht negativ beeinflusst werden. weiterlesen

Helicopter Shipdeck Operations (HELIOP)

Operating helicopter from sea-based platforms is a challenging endeavor due to different factors, like influence of the landing zone on pilot performance, limited field of view during landing maneuver, and degraded visual environment (DVE). To localize the moving restricted landing area and approach safe, pilots have to compensate ship motion in all axes and heave motions of the landing area, as well as ship forward speed and recirculating ship airwake. Different characteristics of Helicopter Shipdeck Operations (HELIOP) are under exploration at the Institute of Helicopter Technology due to different topics. read more

Hubschrauber Einsätze in Offshore Windparks (HeliOW) im 6. Energieforschungsprogramm der Bundesregierung

In this joint project, the influence of offshore wind turbines and their wakes on the flight dynamics of helicopters operating in or near wind farms will be investigated. The results from piloted simulations will lead to a set of recommendations for safe flight procedures, regulations, and safety margins for operating helicopters in offshore wind farms. read more

High-Advance-Ratio Coaxial Rotorcraft Aeromechanics

Current vertical-takeoff-and-landing aircraft designs are generally a compromise between efficient hover performance and forward flight performance. With both high-speed capability and range being important future requirements, the aforementioned compromise is even more of a challenge. Fast edgewise flight of the helicopter is mainly limited by the asymmetric aerodynamics at the rotor disk and associated retreating blade stall.

Rigid rotors are one key technology enabler for coaxial rotor systems that are capable of high forward flight speed. The suppressed (or at least significantly reduced) flapping motion of the rotor blades allows for smaller rotor spacing and so for significant hub drag reduction.

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Rotorcraft Downwash and Dynamic Interface Modeling for Real-Time Simulations in Naval Applications

This project concerns the development and validation of a computationally efficient analytical tool for coupled ship/aircraft dynamic interface modeling and simulation. The technical approach realizes the coupling of a novel Lattice-Boltzmann based fluid simulation model with the ship airwake and rotor aerodynamics (inflow) modeling, including the feedback on the flight dynamics and handling qualities for piloted simulation of rotorcraft.

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Shape Adaptive Blades for Rotorcraft Efficiency (SABRE)

Shape Adaptive Blades for Rotorcraft Efficiency (SABRE) will develop ground-breaking new helicopter blade morphing technologies which will reduce helicopter fuel burn, CO2 and NOx emissions by 5-10%, while also reducing noise emissions. SABRE will help Europe achieve its ambitious aviation emissions goals while also sharpening its competitive edge in the rapidly growing international helicopter market. read more